Min träning

Vad rolig hon är!! Kan du filma nästa gång? Skulle vara jättekul att se henne när ni tränar. Brukar ni träna lydnad? Vilka övningar i så fall? :)

Svar: Självklart kan jag filma nästa gång :D Jag har inte släppt Pi så mcket i ridhuset/ridbanan. Men dom få gångerna jag har gjort det, har vi tränat lite "lydnad". Har inga precis några övningar.. Men i går tränade jag mycket på inkallningar, att hon ska lyssa på min röst och lite halter och såntdär. Tränar även lite på att hon ska "följa" mig när jag går, och backa när jag backar, och stanna när jag stannar.

Inkallningar:
Då stannar jag henne, får hennes uppmärksamhet och ropar på henne. Sen går fram till henne och "springer" bakåt med ansiktet mot henne (ifrån henne) och hoppas på att hon händer med. Men det funkade ju inte så jättebra. Så istället ställde jag mig en meter ifrån henne och lät henne ta ett steg fram för att få godsaken i min hand.

Lyssna på rösten:
Då gör jag bara enkelt utan att använda någonting annat bara använder rösten. Pi är jätte duktig på det, specillt när hon ska sakta av. Hon har väldigt lätt för halter också, bara man ber henne, gör hon det snällt :)

"Följa" mig:
Någonting som är väldigt bra att träna på är att hästan "följer" efter dig. Det är något som jag tränar mycket på, även när vi går på promenader eller när jagleder henne från hagen. Att hon te.x sannar när jag och börjar gå när jag gör det.



Lite kort om hur jag har tränat hitills när jag släppt henne. Har ni några tips på några övningar? Hur brukar ni göra? :)

KUL att ni ställer frågor :D




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback