Hur tänker folk?

Egentligen, hur tänker folk, ryttare nu för tiden? Dom flesta tävlingsryttare, alltså på Världskup nivå, rider och tävlar för pengar, inte för att dom har en passion för hästar. Bara dom tjänar pengar är resten skitsamma. Man kan rycka i hästen, piska den och sparka den. Den ska göra rätt, för annars tjänar jag ju inga pengar.

När försvann passionen? Det kan ju inte alltid ha varit så? När man är i 10-årsåldern kan man ju inte sitta på en ponny och tänka: Jag måste lära mig fort så att jag kan tjäna pengar! Det gör man ju inte. Hur kan man egentligen ha hjärta att piska och rycka i sin häst? Det kanske verkar som att allt är toppen på scen, men bakom kulisserna är det inte alltid lika vackert.

Själv fattar jag ingenting när jag ser sånt, som kan vara filmat av dolda kameror, eller när jag ser det i verkligheten. Då är det såklart inga sånna ekipage på så hög nivå, men ändå. HUR kan man sitta och rycka i sin häst, oavsett nivå? Helt sjukt.

Vad tycker ni om ämnet? Kom igen, säg vad ni tycker, + eller - spelar ingen roll.





Kommentarer
yasmine

Håller helt med dig! Det är sjukt hur man kan behandla ett djur så. Hemskt säger jag bara..

2011-04-22 @ 22:33:17 | http://yasmine.se
jossan

...Ingen kan komma med bland eliten utan samspel med hästen, gäller dressyr, hoppning samt fälttävlan. Ingen häst klarar av att prestera sitt yttersta utan att ha tillit på ryttaren ;)

Hästar utan tillit utger rädsla o det visar sig på tävlingar där det medför vägran, rivningar samt olydnad och "springa ifrån hjälperna"



Man måste alltså vinna hästen förtroende för att ens kunna starta sådana klasser =)



har inte sett antydan till "misshandel" på våra toppryttare/hästar inom ridsport däremot galopp o trav kan man fortsätta diskutera! =)

2011-04-22 @ 23:09:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback